ČO SA NAUČÍME V 7. ROČNÍKU
I. Zlomky. Počtové výkony so zlomkami. Racionálne čísla
a) Zlomok, znázornenie zlomkovej časti celku (aj vhodným diagramom).
b) Znázornenie zlomkov na číselnej osi.
c) Rovnosť zlomkov pre ten istý celok, ich krátenie a rozširovanie. Základný tvar zlomku.
d) Porovnávanie a usporadúvanie zlomkov s rovnakými čitateľmi alebo rovnakými menovateľmi.
e) Sčitovanie a odčítavanie zlomkov s rovnakými menovateľmi, sčítanie a odčítanie prevodom na spoločný menovateľ (nie nevyhnutne najmenší), objav krížového pravidla.
f) Zmiešane číslo (pravý, nepravý zlomok).
g) Násobenie a delenie zlomku prirodzeným číslom (ostatné výpočty prevažne prevodom na desatinné čísla).
h) Počítanie so zlomkami prevodom na desatinné čísla (hlavne na kalkulačke aj približne s danou presnosťou).
i) Vzťah medzi zlomkom a desatinným číslom.
j) Zlomok a delenie, vzťah zlomkov a delenia, zlomok ako číslo.
II. Percentá
a) Percento, základ, časť prislúchajúca k počtu percent, počet percent.
b) Znázorňovanie časti celku a počtu percent vhodným diagramom.
c) Jednoduché úrokovanie.
d) Riešenie slovných úloh a podnetových úloh.
e) Promile. Použitie promile v praxi. Vzťah percent (promile), zlomkov a desatinných čísel.
III. Objem a povrch kvádra a kocky
a) Niektoré spôsoby zobrazovania priestoru (voľné rovnobeţné premietanie, perspektíva).
b) Obrazy kvádra a kocky vo voľnom rovnobeţnom premietaní, viditeľnosť hrán.
c) Telesá zložené z kvádrov a kociek, ich znázorňovanie, nárys, pôdorys a bokorys, úlohy na rozvoj priestorovej predstavivosti (aj príklady jednoduchých a zložených telies v reálnom živote ako propedeutika).
d) Sieť kvádra a kocky.
e) Objem kvádra a kocky. Jednotky objemu m³, dm³, cm³, mm³ , hl, liter, dl, cl, ml a ich premena.
f) Povrch kvádra a kocky.
IV. Pomer. Priama a nepriama úmernosť
a) Pomer, rozdeľovanie celku v danom pomere.
b) Mierka plánu a mapy. Riešenie úloh.
c) Priama a nepriama úmernosť.
d) Jednoduchá trojčlenka (aj zložená).
e) Využitie priamej úmernosti v praxi (kontextové a podnetové úlohy).
V. Kombinatorika – riešenie úloh
a) Úlohy na tvorbu skupín predmetov a ich počte z oblasti rôznych hier, športu a z rôznych oblastí života (propedeutika variácií).
b) Rôzne spôsoby vypisovania na jednoduchých úlohách (bez podmienok; využiť pravidlo súčtu). Objavovanie možností a zákonitostí.
c) Pravidlo súčinu. Úlohy s podmienkami (propedeutika základných modelov kombinatoriky).
d) Riešenie jednoduchých kombinatorických úloh (na základe hier a pokusov).
e) Riešenie kombinatorických úloh rôznymi metódami (stromový diagram (stromový graf), príprava tabuliek, systematické vypisovanie možností).
Zdroj: https://www.statpedu.sk/files/documents/svp/2stzs/isced2/vzdelavacie_oblasti/matematika_isced2.pdf